dimarts, 20 de novembre del 2012

LECTURA IMPRESCINDIBLE


LECTURA IMPRESCINDIBLE PER A PARES I DOCENTS


 “El cerebro infantil: la gran oportunidad”.
Autor: José Antonio Marina. Ed. Ariel


                Ahir vaig acabar la lectura d’aquest llibre que a més d’ajudar-me a entendre la complexa maquinaria que es el cervell, m’ha curat una angoixa educativa que des de feia un temps venia patint.

            “...educar es el único Trabajo cuya finalidad es cambiar el cerebro humano cada dia. Hay que tenerlo presente para no ser irresponsable.”

            Llegir aquestes paraules m’han ajudat a obrir una porta a l’esperança en la meua tasca docent i m’ha permés recuperar  l’estima i el valor que sempre li he donat al meu treball a l’aula. He de dir que en els últims temps estic patint molt pel desmantellament consentit de l’escola pública i el deteriorament de la figura dels mestres davant la societat i sobre tot, dels pares i mares. També em fereix la pressió de l’administració mitjançant les proves diagnòstiques i les estadístiques que publica amb els resultats com si aquests percentatges evidenciaren a què dediquem els mestres les nostres hores de treball a les aules. El que més em preocupa es que una part de la societat els segueix la veta i creu cegament en el que diuen dels docents.

            Però educar és molt més que currículum i estadístiques i en aquest procés fem falta tots. Els pares i l’administració no poden llavar-se les mans deixant caure tota la responsabilitat d’ajudar a formar correctament i d’una manera creativa i eficient el cervell dels xiquets i les xiquetes. Perquè, educar suposa treballar la intel·ligència, socialitzar i capacitar per integrar-se posteriorment en l’àmbit laboral. Però hi ha molt més, no ens podem aturar ací.

            “...el objetivo es ayudar al niño para que desarrolle una personalidad triunfante, capaz de aprovechar sus capacidades, elegir bien sus metas, esforzarse por conseguirlas, disfrutar con las oportunidades y soportar los conflictos”.

            Estic totalment d’acord amb el que José Antonio Marina diu, i crec que pares, mares, docents i tots els responsables implicats de la tasca educativa, ho estaran també en reconèixer que per a tindre èxit en un procés tan important i complexe com és l’educatiu fem falta tots. Crec que seria interessant deixar de perdre el temps, les energies i els recursos que tenim en buscar responsables en el fracàs educatiu per centrar-nos en el que és realment important que és educar. Tot i que no em d’oblidar que cal obrir la ment i netejar-la de prejudicis i confusions per poder estar a l’altura del que se’ns demana.

            Desitge que aquesta lectura us siga tan útil i esperançadora como ho ha estat per mi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada